Konštrukcia úsporného motorového vozidla na ZČU v Plzni

Model vozidla s poloautonómnym riadením je koncipovaný ako elektromobil s batériami umiestnenými v podlahe. Motor sa nachádza v kolesách. Návrh vytvoril študent Michal Hladík ako diplomovú prácu na Západočeskej univerzite v Plzni.

Pre maximálnu úsporu sa konštrukcia vozidla musela prispôsobiť požiadavke na čo najmenší odpor vzduchu. Ideálnym tvarom pre obtekanie vzduchu sa tak javila kvapka, z ktorej tvaru vyplynula medzera medzi kabínou a zadnými kolesami, ďalším prvkom pre zníženie odporu vzduchu sú uzavreté kolesá. Panoramatické čelné sklo je pretiahnuté až cez kapotu, rovnako ako je predĺžená sklenená doska v zadnej časti, ktorá by mala slúžiť ako prítlačné krídlo. Pod krídlom je naplánovaný výmenný akumulátor, ktorý by sa mohol v budúcnosti na elektrickej nabíjacej stanici iba vymeniť za nabitý, podobne ako sa to dnes deje pri propán-butánových fľašiach.

Na druhej strane zadných kolies sú umiestnené farebne oddelené diely, ktoré sa pri potrebe chladiť zadné motory vysunú a umožnia tak prúdenie vzduchu. Pri predných kolesách je tento problém vyriešený pomocou predného spojlera, ktorý k motorom vzduch usmerní.

Predné svetlomety sa nachádzajú vo farebne odlišnom pruhu, ktorý sa tiahne cez celú prednú časť auta. Na bokoch pod svetlami sú kamery, ktoré nahrádzajú spätné zrkadlá. Tvarovanie dverí ovplyvňuje celý charakteristický vzhľad auta. Nadväzujú naň prelisy na kapote aj na prednom nárazníku. Aby mohla vzniknúť medzera medzi kolesami, musel sa premiestniť batožinový priestor pod prednú kapotu, čo nevadí, pretože model je koncipovaný ako elektromobil.

Tlač karosérie a kolies Profesionálny 3D výrobný systém Stratasys F900
Technológia
FDM
Materiál
Termoplast ASA
Výška vrstvy
0,33 mm
Čas tlače
40 h
Tlač svetiel a sklenených častí 3D tlačiareň Stratasys J750
Technológia
PolyJet
Materiál
Transparentný fotopolymér
Čas tlače
26,5 h
Finálna povrchová úprava
Michal Hladík