Kybersochár z MCAE vytvoril novú líšku Bystrušku

Do hukvaldskej obory na Frýdecko-Místecku sa vrátila líška Bystruška. Socha bola v máji minulého roka ukradnutá zo svojho miesta na jednom z bludných kameňov doteraz neznámym zlodejom. Pre vytvorenie novej sochy líšky Bystrušky vybrali zástupcovia Ostravsko-opavskej diecézy sochára Adama Krhánka, nášho kolegu z MCAE Systems. Slávnostné odhalenie novo inštalovanej sochy prebehlo v piatok 8. apríla 2016.

liška bystrouška 3d tisk měření

Zhotovenia novej sochy líšky Bystrušky sa ujal zamestnanec MCAE Systems – sochár Adam Krhánek. Pre svoju prácu použil špičkové 3D technológie, ktoré mal v MCAE k dispozícii. Počas 4 mesiacov tak vymodeloval a vytvoril vernú kópiu Líšky, ktorá poslúžila k finálnemu odliatiu z bronzu. „K príprave modelu v počítači som mal k dispozícii tridsať snímok z rôznych pohľadov.  Priamo v hukvaldskej obore sme si naskenovali kameň, na ktorom líška stála. V počítači potom z týchto podkladov vznikol 3D model.“ opisuje prípravu na počítačové sochárstvo Adam Krhánek.

Pôvodnú bronzovú líšku, ktorá stála v obore od roku 1962, navrhol sochár Karel Vávra. Líška mala vyleštený chvostík, ktorého sa mal človek dotknúť a pri tom si niečo priať. Prianie sa mu malo splniť do roka a do dňa. „Každá bronzová socha je někde osahaná, takže jsem ji dotáhl do původního stavu, než ji někdo ukradl, čili včetně naleštěného ocásku, pacek i čumáku“, pokračuje Adam Krhánek.

Kombinácia 3D technológií a klasického sochárstva

Replika sochy líšky Bystrušky vznikla použitím hneď niekoľkých 3D technológií, ktoré MCAE Systems ponúka. Najprv bol optickým  3D skenerom ATOS Compact Scan  naskenovaný bludný kameň, aby výsledná socha presne sadla na požadované miesto. Skener ATOS Compact Scan nebol vybraný náhodou – je vhodný na skenovanie poškodených tvarov či celých zostáv nástrojov i foriem, a je používaný najmä v oblastiach CAD, CAM a FEM, kde je vyžadované meranie reálnych objektov a ich následné porovnanie s teoretickým modelom. Naskenovaním kameňa boli dáta prevedené do počítačovej podoby a slúžili ako základ pre usadenie modelu Bystrušky. Tá líška je modelovaná priamo na ten kameň. Toho kameňa sme pre istotu odstránili viac, takže tam presne sadne,spresnil Adam Krhánek.

3D model kameňa poslúžil A. Krhánkovi na dva účely. V počítači najskôr na virtuálnom kameni vymodeloval virtuálny model Líšky (z fotografií), vytvorený do fázy zrútenie hmoty do seba o 1 centimeter. Potom boli oba modely (kameň aj Líška) v mierke 1: 1 fyzicky “vytlačené”  technológiou 3D tlače . Celá tlač prebehla v MCAE Systems na zostave niekoľkých 3D tlačiarní MakerBot 5. generácie . Tlač, rozdelená na zhruba tridsať dielov, ktoré potom boli spojené lepením, trvala cca 30 hodín. Hlavným dôvodom zvolenia Inovačného centra pre 3D tlač bol výrazný rozdiel v nákladoch. Model Líšky nepredstavoval žiadny problém  pre tlačiarne Makerbot. Zostavenie, vzhľadom k nízkej náročnosti na pevnosť, prebiehalo veľmi rýchlo. Jednotlivé diely z 3D tlače na seba pekne priliehali, takže spájanie sekundovým lepidlom netrvalo dlhšie ako dve hodiny , vysvetľuje Adam Krhánek.

Samotný model líšky Bystrušky, zložený z jedenástich dielov, poslúžil ako podklad (kopyto) pre finalizáciu tvaru v plastelíne. Povrch novej sochy sa totiž musel čo najviac priblížiť pôvodnému originálu. Jedna z možných ciest by bola vytlačenie modelu, jeho tmelenie a zbrúsenie, aby bolo dosiahnutý správny, ručne modelovaný povrchu. Kolega Adam Krhánek však zvolil inú metódu, kedy prišla na rad klasickejšia forma sochárstva – modelovanie do plastelíny. Onen chýbajúci centimeter plášťa nahodil a vypracoval počas jedného mesiaca a po následnej presnejšej modelácii bolo hotovo. Z konečného modelu sa urobil sadrový odliatok a v zlievarni sa potom Líška dočkala svojej bronzovej podoby.

Nová líška Bystruška by snáď už mala v hukvaldskej obore vydržať. Miesto, kam sa vrátila, je totiž lepšie zabezpečené, aby sa minuloročná májová krádež neopakovala.