Digitalizovali sme ďalší skvost – Škoda Sport

Z mladoboleslavskej súkromnej zbierky sme si na jeden večer požičali dvojmiestny roadster Škoda Sport – typ 966. Tento čarovný radový štvorvalec s výkonom 51 kW, čo je asi 70 koní, nám zapožičal sám renovátor vozidla Michal Velebný, ktorý sa u nás zastavil cestou na tradičnú výstavu veteránov Brno Revival na brnenskom výstavisku. Tento rok sme sa tejto výstavy po prvýkrát zúčastnili aj my.

škoda sport 3d skenovanie

Vozidlo Škoda Sport – typ 966 bolo vyrobené v roku 1949 ako jeden z dvoch športových modelov. Obe vozidlá mali skrátený podvozok upravený zo sériového Š 1101 „Tudor“ a ručne vyklepanú hliníkovú karosériu. Tento dvojdverový roadster má motor umiestnený v prednej časti vozidla, pohon zadných kolies, objem 1089 (alt. 1221) cm3 a mechanickú štvorstupňovú prevodovku. Maximálne ho preženiete rýchlosťou 150 (alt.170) km/h.

Automobil má karoserii, která nese stopy po bohaté historii v podobě téměř 80 absolvovaných závodů a také mnoha závodních úspěchů. Aktuálně má na svém boku číslo 44, stejné jako v roce 1950, kdy se postavil na startovní čáru čtyřiadvacetihodinového závodu Le Mans, kde dosáhl průměrné rychlosti 126 km/h, ale závod kvůli poruše motoru nedokončil.

Pomocou našich profesionálnych 3D technológií sme tento významný historický automobil tzv. digitálne archivovali. Dáta tak možno v budúcnosti využiť napr. na renováciu dielov alebo na výrobu modelu vozidla.

3D digitalizácia Škoda Sport na archiváciu dát

skoda sport 3 skenovaniExteriér vozidla sme naskenovali 3D skenerom ATOS 5, ktorý bol vyvinutý pre najnáročnejšie metrologické aplikácie najmä v automobilovom priemysle. Auto bolo označené referenčnými bodmi a potom zosnímané skenerom zo všetkých rôznych pozícií v priestore. Na povrch objektu sú premietané pruhy modrého svetla, ktoré sú snímané kamerou s CCD čipom a softvér z týchto záberov vypočíta priestorové súradnice jednotlivých bodov. Dáta boli potom optimalizované v softvéri ATOS Professional a ustavené do logického súradnicového systému.

Výsledky z tohoto merania sme prezentovali na výstave veteránov Brno Revival Medzi pavilónmi, ktorá sa konala v sobotu 20. júna 2020 v Brne v areáli BVV. Okrem toho si návštevníci mohli tento unikátny automobil v našom stánku prezrieť zblízka.

Reverzní inženýrství

Kolegovia potom dostali veľké množstvo „rozpadnutých“ dát vo forme naskenované polygonálne siete (STL), ktorú museli zaceliť a odstrániť defekty. Bolo potrebné vytvoriť plochy, ktoré potom objemovo zostaví celý objekt. Reverzné inžinierstvo vykonávali v CAD/CAM softvéru TEBIS, a to s využitím modulu BREP, ktorý obsahuje rad špeciálnych funkcií pre rýchlu a spoľahlivú úpravu CAD plôch, vytváraných na základe polygonálnych dát. Po tejto úprave vzniklo uzatvorenej objemovej teleso s optimalizovanou topológiou a zredukovaným objemom dát. Dáta si potom prevzali naši špecialisti na 3D tlač

3D tisk modelu

Po úprave 3D dát v softvéri Magics mohol byť športové vozidlo vytlačený. 3D tlač prebiehal na profesionálnej 3D tlačiarni Stratasys J735, ktorá je dnes už inovuje na model vyššej rady Stratasys J835. Tlačiareň umožňuje multimateriálový a plne farebný 3D tlač, preto je na zmenšenom modeli vozidla vidieť kombinácia niekoľkých materiálov Vero, a to od plnofarebných až po transparentné. Samotný 3D tlač modelu trval 23 hodín pri výške vrstvy 27 mikrometrov.

S renováciou historicky cenných veteránov aj súčasných športových vozidiel sa nestretávame prvýkrát. Pred niekoľkými rokmi sme kompletne previedli do 3D vozidlo Aero 50 Dynamik. Týchto vozidiel bolo v rokoch 1939-1941 vyrobených len 8 až 9 kusov. Na celom svete sa dodnes zachovali len dva. Jeden sa našiel v 60. rokoch 20. storočia v Arizonskej púšti, vrak druhého vozidla získalo v roku 2005 Regionálne múzeum vo Vysokom Mýte. To tiež uskutočnilo jeho náročnú rekonštrukciu vrátane našej digitálnej archivácie. Z naskenovaných údajov sme tiež vytvorili dva modely v zmenšenej mierke, jeden klasickou metódou tryskového obrábania (5- osé obrábacie centrum DMU 65 MONOBLOCK) a druhý aditívnou FDM metódou 3D tlače na výrobnom systéme Stratasys F900 (predtým Fortus 900mc).

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac o spracovaní osobných údajov.