Digitalizovali sme ďalší skvost – Škoda Sport
- 11. augusta | 2023
Z mladoboleslavskej súkromnej zbierky sme si na jeden večer požičali dvojmiestny roadster Škoda Sport – typ 966. Tento kúzelný radový štvorvalec s výkonom 51 kW, čo je asi 70 koní, nám zapožičal sám renovátor vozidla Michal Velebný, ktorý si u nás urobil zastávku pri ceste na už tradičnú výstavu veteránov Brno Revival na brnenskom výstavisku. Tento rok sme sa na tejto výstave prvýkrát zúčastnili aj my.
Vozidlo Škoda Sport – typ 966 bolo postavené v roku 1949 ako jeden z dvoch športových modelov. Oba vozidlá mali skrátený podvozok upravený zo sériového Š 1101 “Tudor” a ručne vyklepanú hliníkovú karosériu. Tento dvojdverový roadster má motor umiestnený v prednej časti vozidla, pohon zadných kolies, objem 1089 (alt. 1221) cm3 a mechanickú štvorstupňovú prevodovku. Maximálne ho preženiete rýchlosťou 150 (alt.170) km/h.
Automobil má karosériu, ktorá nesie stopy po bohatej histórii v podobe takmer 80 absolvovaných pretekov a taktiež mnohých pretekárskych úspechov. Aktuálne má na svojom boku číslo 44, rovnaké ako v roku 1950, keď sa postavil na štartovú čiaru dvadsaťštyrihodinových pretekov Le Mans, kde dosiahol priemernú rýchlosť 126 km/h, ale preteky kvôli poruche motora nedokončil.
Pomocou našich profesionálnych 3D technológií sme tento významný historický automobil tzv. digitálne archivovali. Dáta tak možno v budúcnosti využiť napr. na renováciu dielov alebo na výrobu modelu vozidla.
3D digitalizácia Škoda Sport na archiváciu dát
Výsledky z tohto merania sme prezentovali na výstave veteránov Brno Revival Medzi pavilónmi, ktorá sa konala v sobotu 20. júna 2020 v Brne v areáli BVV. Navyše, návštevníci si mohli toto unikátne vozidlo na našom stánku zblízka prezrieť.
Reverzné inžinierstvo
Kolegovia potom dostali veľké množstvo „rozpadnutých“ dát vo forme naskenovanej polygonálnej siete (STL), ktorú museli zaceliť a odstrániť defekty. Bolo treba vytvoriť plochy, ktoré potom objemovo zostavia celý objekt. Reverzné inžinierstvo vykonávali v CAD/CAM softvéri Tebis, a to s využitím modulu BREP, ktorý obsahuje množstvo špeciálnych funkcií pre rýchlu a spoľahlivú úpravu CAD plôch, vytváraných na základe polygonálnych dát. Po tejto úprave vzniklo uzavreté objemové teleso s optimalizovanou topológiou a zredukovaným objemom dát. Dáta si potom prevzali naši špecialisti na 3D tlač.
3D tlač modelu
Po úprave 3D dát v softvéri Magics mohlo byť športové vozidlo vytlačené. 3D tlač prebiehala na profesionálnej 3D tlačiarni Stratasys J735, ktorá je dnes už upgradovaná na model vyššieho radu Stratasys J835. Tlačiareň umožňuje multimateriálovú a plne farebnú 3D tlač, preto je na zmenšenom modeli vozidla vidieť kombinácie niekoľkých materiálov Vero, a to od plnofarebných až po transparentné. Samotná 3D tlač modelu trvala 23 hodín pri výške vrstvy 27 μm.
S renováciou historicky cenných veteránov i súčasných športových vozidiel sa nestretávame po prvýkrát. Pred niekoľkými rokmi sme kompletne previedli do 3D vozidlo Aero 50 Dynamik. Týchto vozidiel bolo v rokoch 1939-1941 vyrobených iba 8 až 9 kusov, na celom svete sa dodnes zachovali iba dva. Jeden sa našiel v 60. rokoch 20. storočia v Arizonskej púšti, vrak druhého vozidla získalo v roku 2005 Regionálne múzeum vo Vysokom Mýte. To tiež uskutočnilo jeho náročnú rekonštrukciu vrátane našej digitálnej archivácie. Z naskenovaných dát sme tiež vytvorili dva modely v zmenšenom meradle, jeden klasickou metódou trieskového obrábania (5-osé obrábacie centrum DMU 65 monoBLOCK) a druhý aditívnou FDM metódou 3D tlače na výrobnom systéme Stratasys F900 (skôr Fortus 900mc).