Nová éra inovatívnych obalov:
Unikátny redizajn fliaš od PepsiCo
Koncepcia alebo ako myslí dizajnér
Spoločnosť PepsiCo je dnes jedným z popredných svetových výrobcov potravín a nápojov, na čele ktorej stojí globálny riaditeľ pre produktový dizajn Mauro Porcini. Jeho kľúčová pozícia, zahŕňajúca nielen dohľad nad inovatívnym procesom dizajnu produktov naprieč všetkými značkami, ale aj podporu udržateľnosti prostredníctvom technologického pokroku, má zásadný vplyv na rozvoj dizajnového myslenia v rámci celej spoločnosti. Porcini podporuje spoluprácu medzi oddelením dizajnu a výskumom a vývojom s cieľom investovať do nových technológií na vylepšenie dizajnu obalov, vrátane najnovšieho redizajnu dvojlitrových fliaš. Tieto nové fľaše boli prvýkrát uvedené na trh v metropolitnej oblasti Chicago, v štáte Wisconsin av Minneapolis-Saint Paul pre viac ako dve desiatky značiek nápojov vrátane MTN Dew, Pepsi a ich rôznych príchutí.
Zámerom nového dizajnu dvojlitrových fliaš je vytvoriť funkčný obal, ktorý sa pohodlne drží v rukách a zároveň bude jedinečný pre nápoje spoločnosti PepsiCo. Tím dizajnérov starostlivo sledoval, ako ľudia tieto fľaše používajú a ako si z nich nalievajú nápoje. Na základe tohto pozorovania vytvorili tisíce skíc a stovky 3D prototypov fliaš pre zhodnotenie celkového vzhľadu aj ergonómie. Nová výzva prišla neskôr v procese navrhovania, kedy bolo ťažké získať presnú spätnú väzbu od zúčastnených strán a potenciálnych zákazníkov iba na základe 3D výtlačkov s obmedzenou realistickou vernosťou. A tu vznikla myšlienka – čo keby existoval spôsob, ako vytvoriť realistickejšie 3D prototypy s presnými farbami a priehľadnosťou? Takáto inovácia by umožnila lepšie simulovať vzhľad a pocit z nového dizajnu fľaše, a tým by prispela k získaniu cennejších a presnejších reakcií od zákazníkov.
Možnosť vytlačiť formu alebo estetický prototyp do 24 hodín bez nutnosti externých dodávateľov je z hľadiska časovej úspory veľmi významná výhoda.
Max Rodriguez
manažér výskumu a vývoja – Global Packaging & Engineering v spoločnosti PepsiCo.
Nové inovatívne možnosti návrhu
Spoločnosť PepsiCo teraz používa 3D tlačiareň Stratasys J55™ Prime pre návrh prototypov CMF (farba, materiál, povrchová úprava). Vďaka rýchlemu vytváraniu plne farebných iterácií návrhov má tím dizajnérov možnosť plynule previesť svoj koncept od počiatočnej fázy vývoja cez testovanie až po finálnu výrobu. To urýchľuje proces návrhu a umožňuje získať presnejšiu spätnú väzbu od zapojených subjektov. Všetky zúčastnené strany môžu efektívne komunikovať prostredníctvom jedného dokonale verného prototypu, ktorý si môžu prezrieť, dotýkať sa ho a testovať, ako by sa jednalo o finálny výrobok – bez nutnosti si farby a priehľadnosť iba predstavovať. Tím PepsiCo je teraz schopný behom niekoľkých hodín vyrobiť plne farebný prototyp, aj s etiketou vo vysokom rozlíšení, v jednej tlačovej úlohe. Tieto vysoko realistické prototypy zaisťujú spoločnosti PepsiCo kratší proces návrhu, rýchlejšie uvedenie produktov na trh a celkové zníženie nákladov. Technológia 3D tlače Stratasys PolyJet taktiež umožňuje konštrukčnému tímu vyrábať vyfukovacie formy, v malých sériách av oveľa kratšom čase než tradičnými metódami, čo je pre rýchle uvedenie nového dizajnu produktu na trh kľúčové.
Výhody internej 3D tlače
„Možnosť vytlačiť formu alebo estetický prototyp do 24 hodín bez nutnosti externých dodávateľov je z hľadiska časovej úspory veľmi významná výhoda,“ hovorí Max Rodriguez, vedúci výskumu a vývoja – Global Packaging & Engineering v spoločnosti PepsiCo. „Naše dáta navyše potvrdzujú, že 3D tlačené formy a tradičné kovové formy majú porovnateľný výkon vo všetkých kľúčových kvalitatívnych parametroch, ktoré sledujeme, ako je horné zaťaženie, bočné zaťaženie, odolnosť voči vnútornému tlaku a rovnomerné rozloženie materiálu.“
3D tlačiareň Stratasys J55 priniesla výrazné zlepšenie aj v oblasti kvality povrchu. Vďaka vysokému rozlíšeniu tlače nemusí v spoločnosti PepsiCo vykonávať žiadne dodatočné úpravy alebo následné spracovanie. Po štandardnom procese odstránenia podpôr je možné prototyp formy jednoducho vybrať z tlačiarne a prejsť rovno na výrobu vzoriek fliaš.
Rodriguez dodáva: „Náklady na bežnú konvenčnú formu sa pohybujú v rozmedzí 5 až 10 tisíc dolárov v závislosti od jej zložitosti. Využitím 3D tlačiarne Stratasys J55 sme ich znížili na menej ako tisíc dolárov.“ V potravinárskom priemysle platí, že čas sú peniaze. Riešenia, ktoré pomáhajú ušetriť čas a zvýšiť efektivitu, sú teda vždy veľkým prínosom. A spoločnosť PepsiCo takéto zlepšenia realizovala práve vďaka technológii 3D tlače od spoločnosti Stratasys.