Digitalizovali sme ďalší skvost – Škoda Sport

Z mladoboleslavskej súkromnej zbierky sme si na jeden večer požičali dvojmiestny roadster Škoda Sport – typ 966. Tento čarovný radový štvorvalec s výkonom 51 kW, čo je asi 70 koní, nám zapožičal sám renovátor vozidla Michal Velebný, ktorý sa u nás zastavil cestou na tradičnú výstavu veteránov Brno Revival na brnenskom výstavisku. Tento rok sme sa tejto výstavy po prvýkrát zúčastnili aj my.

škoda šport 3d skenovanie

Vozidlo Škoda Sport – typ 966 bolo vyrobené v roku 1949 ako jeden z dvoch športových modelov. Obe vozidlá mali skrátený podvozok upravený zo sériového Š 1101 „Tudor“ a ručne vyklepanú hliníkovú karosériu. Tento dvojdverový roadster má motor umiestnený v prednej časti vozidla, pohon zadných kolies, objem 1089 (alt. 1221) cm3 a mechanickú štvorstupňovú prevodovku. Maximálne ho preženiete rýchlosťou 150 (alt.170) km/h.

Automobil má karosériu, ktorá nesie stopy bohatej histórie v podobe takmer 80 absolvovaných pretekov a tiež mnohých pretekárskych úspechov. Aktuálne má na svojom boku číslo 44, rovnaké ako v roku 1950, kedy sa postavil na štartovaciu čiaru dvadsaťštyrihodinových pretekov Le Mans, kde dosiahol priemernú rýchlosť 126 km / h, ale preteky kvôli poruche motora nedokončil.

Pomocou našich profesionálnych 3D technológií sme tento významný historický automobil tzv. digitálne archivovali. Dáta tak možno v budúcnosti využiť napr. na renováciu dielov alebo na výrobu modelu vozidla.

3D digitalizácia Škoda Sport na archiváciu dát

Exteriér vozidla sme naskenovali 3D skenerom ATOS 5, ktorý bol vyvinutý pre najnáročnejšie metrologické aplikácie najmä v automobilovom priemysle. Auto bolo označené referenčnými bodmi a potom zosnímané skenerom zo všetkých rôznych pozícií v priestore. Na povrch objektu sú premietané pruhy modrého svetla, ktoré sú snímané kamerou s CCD čipom a softvér z týchto záberov vypočíta priestorové súradnice jednotlivých bodov. Dáta boli potom optimalizované v softvéri ATOS Professional a ustavené do logického súradnicového systému.

Výsledky z tohoto merania sme prezentovali na výstave veteránov Brno Revival Medzi pavilónmi, ktorá sa konala v sobotu 20. júna 2020 v Brne v areáli BVV. Okrem toho si návštevníci mohli tento unikátny automobil v našom stánku prezrieť zblízka.

Reverzné inžinierstvo

Kolegovia potom dostali veľké množstvo „rozpadnutých“ dát vo forme naskenovanej polygonálnej siete (STL), ktorú museli zaceliť a odstrániť defekty. Bolo potrebné vytvoriť plochy, ktoré potom objemovo zostavili celý objekt. Reverzné inžinierstvo vykonávali v CAD/CAM softvéru TEBIS, a to s využitím modulu BREP, ktorý obsahuje rad špeciálnych funkcií pre rýchlu a spoľahlivú úpravu CAD plôch, vytváraných na základe polygonálnych dát. Po tejto úprave vzniklo uzatvorené objemové teleso s optimalizovanou topológiou a zredukovaným objemom dát. Dáta si potom prevzali naši špecialisti na 3D tlač.

3D tlač modelu

Po úpravě 3D dat v softwaru Magics mohlo byť športové vozidlo vytlačené. 3D tlač prebiehala na profesionálnej 3D tlačiarni Stratasys J735, ktorá je dnes už inovovaná na model vyššej rady Stratasys J835. Tlačiareň umožňuje multimateriálovú a plnofarebnú 3D tlač, preto je na zmenšenom modeli vozidla vidieť kombináciu niekoľkých materiálov Vero, a to od plnofarebných až po transparentné. Samotná 3D tlač modelu trvala 23 hodín pri výške vrstvy 27 mikrometrov.

S renováciou historicky cenných veteránov aj súčasných športových vozidiel sa nestretávame prvýkrát. Pred niekoľkými rokmi sme kompletne previedli do 3D vozidlo Aero 50 Dynamik. Týchto vozidiel bolo v rokoch 1939-1941 vyrobených len 8 až 9 kusov. Na celom svete sa dodnes zachovali len dva. Jeden sa našiel v 60. rokoch 20. storočia v Arizonskej púšti, vrak druhého vozidla získalo v roku 2005 Regionálne múzeum vo Vysokom Mýte. To tiež uskutočnilo jeho náročnú rekonštrukciu vrátane našej digitálnej archivácie. Z naskenovaných údajov sme tiež vytvorili dva modely v zmenšenej mierke, jeden klasickou metódou tryskového obrábania (5- osé obrábacie centrum DMU 65 MONOBLOCK) a druhý aditívnou FDM metódou 3D tlače na výrobnom systéme Stratasys F900 (predtým Fortus 900mc).