Vyhľadať
Close this search box.

3D technológie pomáhajú pri tuningu závodných áut

3D digitálne technológie a automobilový priemysel k sebe neodmysliteľne patria už niekoľko desaťročí. Priestorové dáta získané z 3D optického merania sú neoceniteľným nástrojom na kontrolu kvality či reverzné inžinierstvo, nezanedbateľná je aj technológia 3D tlače, ktorá sa využíva pri stavbe prípravkov či prototypov.

3d měření karoserie auta

Vývoj a konštrukcia závodných strojov vždy patrili ku skutočným majstrovkám v odbore. Odborní technici z MCAE Systems sa už niekoľkokrát zapojili do projektov, v ktorých vyrobili či pomohli vyrobiť prototypový diel určený na testovanie nového tvaru karosérie, diskov kolies alebo iných súčastí. Teraz si technológia z MCAE Systems vybrala brnenská firma KT Motorsport pre tuning svojich závodných strojov.

Lotus Evora 400

Obsahom spolupráce MCAE Systems na vozidle Lotus Evora 400 bolo vytvorenie prototypu nového zadného krídla so vstavaným brzdovým svetlom a krycej mriežky v zadnom nárazníku. Táto požiadavka zahŕňala komplexné použitie 3D technológií, ktoré má MCAE vo svojom portfóliu – 3D optické meranie, modelovanie (CAD), reverzné inžinierstvo a 3D tlač.

3D meranie existujúceho zadného spojlera a zadného nárazníka bolo realizované špičkovým 3D optickým skenerom ATOS III Triple Scan. Tento mobilný merací systém je ideálny na priame skenovanie objektov s lesklým a tmavým povrchom ako sú napr. plechy, a to pri zachovaní presnosti a veľmi vysokého rozlíšenia.

Podľa získaných dát bol reverzným inžinierstvom (CAD/CAM Tebis V4.0, modul Priemyselný Design Premium) vymodelovaný nový tvar krídla so vstavaným brzdovým svetlom a krycia mriežka v zadnom nárazníku s integrovanou značkou. Výstupom potom boli dáta pripravené pre 3D tlač.

Finálne prototypy nového tvaru spojlera a krycej mriežky boli vytlačené na výrobnom zariadení Fortus 450mc metódou FDM (Fused Deposition Modeling) z čierneho priemyselného termoplastu ASA. Tento materiál sa dnes ponúka už v desiatich farbách. ASA sa vyznačuje veľkou mechanickou pevnosťou, UV stabilitou a vysokou estetikou. Je tak predurčený na výrobu prototypov, automobilových dielov i koncových výrobkov.

Vďaka týmto postupom a technológiám bolo zaistené presné napasovanie zhotovených prototypov na pôvodnú karosériu vozidla. Test funkčnosti, spoľahlivosti a bezpečnosti už bude na firme KT Motorsport. Ničmenej – skrátenie procesu vývoja z mesiacov na dni a overenie konštrukcie pred investíciou do drahých foriem – to je určite výhoda, ktorú ocení každý závodný automobilový tím.

Lotus Exige GT-R

Výsledkom tejto spolupráce je obrobená forma krytu motorú z materiálu SIKA Block určená pre laminovanie (karbón), respektíve finálny karbónový diel. Tu prišli opäť k slovu 3D technológie z MCAE – v tomto prípade 3D digitalizácia, reverzné inžinierstvo, NC programovanie a NC obrábanie.

3D meranie pripojovacích a obrysových rozmerov otvoru pre kryt motora u závodného vozidla Lotus Exige GT-R bolo opäť realizované skenerom ATOS III Triple Scan, pretože je vhodný aj na rýchle meranie v oblasti detailov ako sú hlboké dutiny, jemné hrany a komplexné tvary. Na základe získaných dát bol reverzným inžinierstvom v CAD/CAM softvéri Tebis vymodelovaný nový kryt s plynulým napojením na okolité plochy (Tebis, modul Priemyselný Design Premium) a potom vypočítané dráhy pre vyfrézovanie formy robotom KUKA (Tebis, modul Výroba nástrojov a foriem).

NC obrábanie formy prebehlo na robotickom pracovisku MCAE Systems. Toto pracovisko sa skladá z robota KUKA KR 60, pevného a rotačného stola, a výkonného CAD/CAM softvéru Tebispro obrábania veľkoobjemových dát a modelov. Výrobu karbónového dielu laminovaním si firma KT Motorsport zaistila sama.

Karbónový diel bol nakoniec skontrolovaný 3D optickým meraním, a to opäť skenerom ATOS III Triple Scan. Na základe tohto merania bolo zistené, že finálny tvar zodpovedá požadovaným rozmerom.

KT Motorsport je brnenská firma vykonávajúca stavbu a predaj závodných vozidiel, prenájom závodných vozidiel a profesionálny tuning na kľúč.